השמנת ילדים – קצה המגפה

לתזונה בתקופת הילדות והנעורים יש חשיבות והשפעה על כל חיי הילד. תקופה זו מתאפיינת בתהליכי גדילה והתפתחות ,נרכשים בה הרגלי התזונה ואכילה. למזון השפעה על בריאות הגוף, על מבנהו ועל תפקודיו, ועל בריאות הילד בעתיד כמבוגר.

חשיבות התזונה בתקופת הילדות והנעורים – יותר מאשר בתקופות החיים האחרות – אינה פיזיולוגית בלבד, ויש לה חשיבות רבה גם בהתפתחות המוטורית, הרגשית והחברתית.

לחברת השפע שלנו,  בעקבות שינויים החברתיים בין המאה ה – 19 למאה ה- 20 השפעה ניכרת על מה שקורה לילדים ועל אופן צריכת המזון והשימוש בו.

לפיכך אנו עומדים היום מול מצב של מגפת השמנה, וכבר לא מדובר בהשמנת מבוגרים אלא בהשמנת ילדים. ממחקר אשר בחן את שיעורי ההשמנה והשמנת היתר בקרב מתבגרים בני 13-15 ב – 15 מדינות מתועשות בעולם, עולה כי הילדים הישראלים הם מהשמנים בעולם, ומדורגים במקום השלישי (אחרי ארה"ב ויוון), בדירוג ההשמנה של מדינות המערב. בפילוח לפי מין, הבנות הישראליות מדורגות במקום הרביעי (6.2% מהילדות הישראליות הן בעלות עודף משקל), ואילו הבנים הישראלים מדורגים במקום השלישי (6.8%) .( התפרסם במחקר שנערך עבור כנסת ישראל ע"י מיכל כספי, עובדת מחקר ומידע).

מהי השמנה

השמנה היא מצב בו עברנו את המשקל הרצוי, על פי מדד שנקבע.

השיטה המקובלת היום הינה על פי חישוב באמצעות BMI – Body Mass Index

(מדד מסת הגוף ) על פי נוסחה –

 משקל הגוף (בק"ג)  /    ל תוצאה   (   גובה (במטרים) *גובה(במטרים)     )       

 

עודף משקל נחשב שיעור BMI בין 25-30 .

השמנת יתר שיעור BMI גבוה מ – 30 עד 35 נחשב

השמנה חולנית שיעור  BMI  35 ומעלה

 

משקל הגוף = מסת גוף רזה LBM + מסת שומן.

מסת הגוף הרזה כוללת – שרירים, שלד ,איברים פנימיים (כמו מוח, כבד)

 

כדי שמסת הגוף הרזה תתפקד היא צריכה להוציא הרבה אנרגיה, 60% מהצרכים נובעים מפעילותם של האיברים הפנימיים ו – 40% מפעילותם של השרירים והשלד.

אצל אדם שמן , צרכי האנרגיה של המסת גוף הרזה לוקחת פחות אנרגיה לעומת אדם ספורטאי או רזה בו הגוף שורף יותר אנרגיה.

מכאן שלרמת הפעילות ולהרגלי אכילה יש השפעה גם על הצרכים הבסיסיים של הגוף. פעילות גופנית מעלה מסת שרירים ועמה את צרכי האנרגיה ואכילה מופרזת גורמת להגדלת מסת השומן בגוף ולהקטין מסת צורכי אנרגיה בסיסיים.

סיבות להשמנה אצל ילדים:

  • אוכל מעובד ,מהיר הרווי בסוכרים ובשומני טרנס, רווי בקלוריות ולגוף קשה לעבדם.
  • אכילת יתר .
  • פגיעה בפלורה של המעי עקב עודף אנטיביוטיקה וחוסר סיבים.
  • פגיעה בבלוטת התריס (עקב חסרים או חומרים במזון)
  • ריסוסים .
  • קנדידה – פטריה במעיים.
  • מתכות כבדות וצבעי מאכל.
  • חוסר פעילות גופנית .
  • אכילה רגשית.
  • אכילה על הדרך, ליד המחשב או הטלביזיה  …גורמת לא לשבוע.
  • ועוד …. ולא נשכח גנטיות.
הרשם וקבל טיפים שבועיים

שם משפחה ואחריו שם פרטי (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)


תחומי פעילותי
צור קשר

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

טלפון

נושא

תוכן ההודעה